Silnice druhé třídy protínající Chomoutov. Denně tudy projede okolo devíti tisíc aut. Stejnou komunikaci ale musejí využívat také cyklisté mířící do místního minipivovaru nebo k blízkému Chomoutovskému jezeru.
Dopravě v nejsevernější části Olomouce to neprospívá. Naopak. Obě strany si na sebe musejí dávat velký pozor. „Je to o život, každou chvíli se může stát nějaký malér, z předjíždění se stává risk. Vadí to úplně všem, ať jste řidič nebo cyklista,“ říká obyvatel Chomoutova a propagátor cyklistiky Jaroslav Martínek.
Cyklostezku Olomouc – Chomoutov – Březce řešil ještě jako zaměstnanec olomouckého magistrátu v devadesátých letech minulého století. O komunálních politicích říká, že ji vždy podporovali. Jiné to bylo u úředníků a Agentury ochrany přírody a krajiny.
Spanilá jízda a stovky podpisů
V Chomoutově proto zorganizovali dvě petiční akce spojené s takzvanými spanilými jízdami na kolech. Druhá proběhla nedávno – na začátku září. Za vznik cyklostezky se tehdy podepsalo více než osm set lidí, z toho čtvrtina přímo během vyjížďky.
Petici předali nespokojení občané na magistrátě, ve stejný den se pak cyklostezkou zabývalo olomoucké zastupitelstvo. Včetně Josefa Kaštila, který jako cyklista mezi Olomoucí a Chomoutovem často cestuje. „Dlouhodobou žádost o cyklostezku naprosto chápu. Ať už lidé jedou po hlavní silnici z Olomouce nebo z Chomoutova, nemají to vůbec jednoduché. Cyklostezka je mnohem bezpečnějším řešením,“ uvědomuje si a dodává, že cyklostezku podporují všichni zastupitelé.
Martínek zatím čeká na oficiální odpověď primátora. Po zasedání zastupitelstva nicméně obdržel informaci, že se pro cyklostezku povedlo vyřešit potřebné majetkoprávní vztahy. „Věřím, že úředníci své slovo dodrží a na další zastupitelstvo (1. listopadu – pozn. red.) bude všechno konečně předáno odsouhlasené. Pak bychom mohli zadávat projektovou dokumentaci,“ komentuje muž, jenž je zároveň národním cyklokoordinátorem.
od střelnice k novému mostu
Vybudování nové cyklostezky odhaduje do konce roku 2023. Od Lazecké střelnice by podle plánu měla procházet po polní cestě, která se momentálně nevyužívá, protože je zarostlá. Přejezd Mlýnského potoka umožní výstavba mostu.
Pro část cyklostezky přímo v Chomoutově existují dvě varianty. První počítá s cyklopruhy u hlavní silnice, druhá s objezdem ulicí Hrachoviska. Cyklisté pak budou moci odbočit na Chomoutovské jezero, podél nějž by měli projet po upravené cestě. Následně se dostanou na silnici do Březců, místní části Štěpánova.
Petr Komárek