Paletový prodej válcuje trh, zaznamenává doslova raketový růst

Nakupování na internetu hlásí podle specializovaného serveru česká e-commerce v České republice za poslední „covidový“ rok nárůst skoro o 20% s celkovým obratem okolo 200 miliard. Nejde přitom jenom o prosté navýšení objemu uskutečněných obchodů, ale především o změnu trendů v nakupování. Jedním ze skokanů roku je tzv. Paletový nákup, který zákazníkům umožňuje úsporu až 80%.

V elektronických nákupech připadá podle nejnovějších dat na oblečení a doplňky 17 %, na dům a zahradu 11 % a na potraviny 7 %. Shodných 5 % zaujímá dětské zboží a elektronika a na kategorii ostatní připadá 54 %. Jakkoli to podle absolutních čísel nevypadá, mezi nejrychleji rostoucími segmenty trhu je elektronika, která by se během velmi krátké doby mohla dostat vysoko nad 20%. Domácí prodejci se na tato čísla snaží reagovat, není to však vždy jednoduché v situaci, kdy doprava velkoobchodu z Asie zdražila za poslední rok zhruba čtyřikrát, prodlužují se navíc i termíny dodání. Revoluci tak tentokrát nezpůsobuje primárně koncový zákazník změnou svého nákupního chování, ale český obchodník.


Revoluce shora: jak nabídnout zákazníkům atraktivní zboží za ještě více atraktivní ceny

Mezi nejrychleji rostoucími segmenty internetového prodeje je od loňského roku upřena pozornost na tzv. paletový prodej. Jestliže byly předchozí dva roky na internetu ve znamení ústupu klasických „bazarů“ s použitým zbožím ve prospěch portálů s novým, ale rozbaleným a dosud nepoužitým zbožím, nyní se trh vydal cestou „paletového prodeje“, který umožňuje stlačit ceny ještě níž: pro české prodejce to znamená výrazně nižší nákupní ceny, pro koncového zákazníka pak může být úspora ještě vyšší; obvykle se dostane ke zboží za přibližně 20% obvyklé prodejní ceny.
V čele pomyslného pelotonu firem, které se u nás vydaly cestou paletového prodeje, je portál www.paletovezbozi.cz společnosti Supportgroup z Přerova. „Jedná se o unikátní e-shop s druhem zboží, které zatím bylo jen výhradou b2b obchodů. Jako jedni zmála v České republice rozvíjíme celosvětový trend a nabízíme prodej palet se spotřebním zbožím z Amazonu a dalších evropských velkoprodejců za velmi výhodných podmínek, a to jak pro firmy, tak i pro koncové zákazníky. Ti si totiž většinou nemohou dovolit koupit ze zahraničí celý kamión různého zboží s nesouvisejícím sortimentem,“ říká k prodejnímu modelu společnosti jednatel Jiří Pavelka. Zboží na paletách je utříděno jen podle segmentů prodeje (sport, zahrada, domácnost…), jinak je „namíchané“ a vhodné tedy jak pro koncového zákazníka, tak především pro jeho další prodej v e- shopech, obchodech, bazarech, nebo na trzích.


Elektronika na paletě: jaká jsou rizika?

Protože jde o rozbalené a nepoužité zboží převážně z internetových zasilatelských obchodů typu Amazon, je riziko, že zboží nebude plně funkční, o řád nižší, než na klasických bazarech, nicméně samozřejmě existuje. „Chystáme do nabídky tzv. Mystery box, tedy paletu s cca 200 kusy produktů hlavně z oblasti elektroniky, jako jsou chytré hodinky, telefony, tablety, sluchátka, mikrofony, reproduktory, osvětlení, nebo doplňky do domácnosti. Oproti jiným našim nabízeným boxům a paletám zde nebudou přesné seznamy zboží, ale jen druh sortimentu, který zde může být. Zboží většinou je bez obalů, po naší kontrole náhodně vybraných produktů bylo nefunkčních asi jen 5% produktů,“ upřesňuje Pavelka nákup, který ušetří zákazníkovi za zcela novou elektroniku přibližně 80% pořizovací hodnoty.

-in-