Jak je to s influencery? Pro někoho kouzelné zaklínadlo, pro jiného sprosté slovo, říká Roman Štěpánek z agentury RPSC

Influenceři – uživatelé sociálních sítí, jejichž profily sleduje větší množství lidí a jejichž počínání má vliv na rozhodování fanoušků, například to ohledně koupě zboží. Tento způsob marketingu je poměrně tradiční. To, že chceme mít něco stejného či podobného jako oblíbená celebrita je tady s námi už velmi dlouho, rozhodně déle než slova celebrita a influencer.

Nově se ale objevila móda na mikroinfluencery. „Hlavně se objevila móda na důvěryhodnost a větší váha se začala přikládat tomu, zda daná osoba má s tím, co propaguje skutečně něco společného,“ vysvětluje Štěpánek. Na výsluní se tak dostali uživatelé sítí s menšími dosahy a menším počtem sledujících, ale o to autentičtější, zabývající se konkrétními tématy.

Na druhou stranu se objevilo více inzerátů, které hlásaly – naučíme Vás, ať jste kdokoli, pracovat s Instagramem a zajistíme Vám (i sobě) příjem. „U nás to nebylo tak masivní jako na jiných trzích, ale ano takto vzniklo množství profilů vypadajících jak přes kopírák, upravené fotky a zboží všeho druhu. A nic víc. Žádné kouzlo osobnosti či něco podstatného, co chce dotyčný obecenstvu sdělit. Je pravdou, že tyto profily často mají vysoké počty fanoušků, někdy možná i koupených, a nechybí ani komentáře. Pokud byste si ale dali tu práci a začali klikat na profily komentujících, zjistili byste, že jsou to jen další profily vyrobené stejným způsobem, nejsou to žádní potenciální klienti,“ upozorňuje Štěpánek.

Stejně tak, a to se děje již delší dobu, nechybí ani neustálé pozvánky – „Sledovat za sledovat? Přidej se sem do skupiny, už je nás skoro 10 000, uděláme akci, všichni si navzájem dáme sledovat a bude to super.“ A opět – žádný originální nápad a zajímavý obsah a taky žádní skuteční, zainteresování fanoušci. Důležitá otázka je – může takováto strategie fungovat? „Pro ty profily samotné? Chvíli asi ano, nějaké značky se chytnou. Ale prodávajícím to velký efekt rozhodně nepřinese. Navíc, jak nás marketing léta učí, rychlokvašné strategie rychle omrzí. Co neomrzí je autenticita, osobnost a to, že někdo zkrátka má co říct,“ doplňuje Štěpánek.

Takže jak je to s těmi influencery? Mikro nebo makro, jde o to, že dotyčnému musíme věřit, že skutečně ví, o čem mluví a jeho doporučení má váhu. Soupravu barev si zkrátka raději koupíme od někoho, z jehož profilu víme, že opravdu maluje a nový zavlažovací systém od někoho, kdo nám ukázal, jak se hezky stará o svou milovanou zahradu. A hlavně – chcete si objednat reklamu u influencera? Nenechte se oblbovat počtem sledujících, to číslo, které Vás má zajímat jsou dosahy a malá prověrka, kdo jsou ti komentující taky neuškodí.

Michaela Zormanová