Přesto ale různé marketingové agentury v průběhu minulého a na začátku letošního roku hlásaly, že s využíváním influencerů v reklamách je konec nebo alespoň menší útlum, teď na řadu přijdou mikroinfluenceři. Tedy uživatelé s menšími dosahy a menším počtem sledujících; ale o to autentičtější, zabývající se konkrétními tématy.
Král ale nemůže být kdokoli
Na to se ale nabalili různí koumáci, kteří hlásali – naučíme Vás, ať jste kdokoli, pracovat s Instagramem a zajistíme Vám (i sobě) příjem. A vznikalo tak něco, co bychom hantýrkou mohli nazvat instagramovými stájemi. Množství profilů vypadajících jak přes kopírák, upravené fotky a zboží všeho druhu. A nic víc. Žádné kouzlo osobnosti či něco podstatného, co chce dotyčný či dotyčná obecenstvu sdělit. Je pravdou, že tyto profily často mají vysoké počty fanoušků, někdy možná i koupených, a nechybí ani komentáře. Pokud byste si ale dali tu práci a začali klikat na profily komentujících, zjistili byste, že jsou to jen další profile ze stejné stáje.
Stejně tak, a to se děje již delší dobu, nechybí ani neustálé pozvánky – „Sledovat za sledovat? Přidej se sem do skupiny, už je nás skoro 10 000, uděláme akci, všichni si navzájem dáme sledovat a bude to super.“ A opět – žádný originální nápad a zajímavý obsah a taky žádní skuteční, zainteresování fanoušci.
Důležitá otázka je – může takováto strategie fungovat? Chvíli možná ano, nějaké značky se jistě chytnou. Ale komentáře dalších ustájených nepřinesou prodávajícím stejný efekt jako komentáře skutečných fanoušků a profil sledovaný jinými profily, které téma nebaví, ale jde o výměnný obchod, těžko bude mít takový dosah jako ten, jehož sledující přišli ze skutečného zájmu. Navíc, jak nás marketing léta učí rychlokvašné strategie rychle omrzí. Co neomrzí je autenticita, osobnost a to, že někdo zkrátka má co říct.
Takže jak je to s těmi influencery? Mikro nebo makro, jde o to, že dotyčnému musíme věřit, že skutečně ví, o čem mluví a jeho doporučení má váhu. Soupravu barev si zkrátka raději koupíme od někoho, z jehož profilu víme, že opravdu maluje a nový zavlažovací systém od někoho, kdo nám ukázal, jak se hezky stará o svou milovanou zahradu. A hlavně – chcete si objednat reklamu u influencera? Nenechte se oblbovat počtem sledujících, to číslo, které Vás má zajímat jsou dosahy a malá prověrka, kdo jsou ti komentující taky neuškodí.
Mgr. Michaela Zormanová